الأحد، ٧ يناير ٢٠٠٧

1 نصوص لم تكتب بعد

تخيلوا معى نص جاد يشى يفهم عميق للروح، نص ما يلمس منطقة جد عميقة يتسع معها الحكى لمجرات ومخلوقات لم تكتشف بعد؛ نص مرعب يحوى كل ما قد قيل وما لم يكتب بعد مايمكن و ما نحلم بأمكانيته، نضع فيه ببساطة كل ما نريد ممارسته دون مراعاة لسياق سيختل أو لخوف قد يولد، هكذا تسبح بنا الكلمات بلا هاجس أو يأس
الرعب الأكبر لن يأتى من قيود قد تمنع تدفق الحقيقة بل من وجود النص نفسه
إذ أن نص كهذا قد يشكل أزمة ما إذ يضع أمامنا مرآة نكتشف فيها أننا كالأحرين نبكى ...نخطئ... نمارس السذاجة وحين نلتقى ندعى أننا نجهل القرأة

8 تعليقات:

في ٨ يناير ٢٠٠٧ في ٧:٥٠ م , Blogger الوردة السوداء يقول...

تصفيق حاد

على فكرة انا بحب الاغنية دى جدا

 
في ١١ يناير ٢٠٠٧ في ٢:٤٨ م , Blogger غادة الكاميليا يقول...

انا بقى نفسي في نص يكون فيه ملامح الاجانب بتوع زمان أيام الجمال البرئ بتاع أفلام زمان وياريت بقى يكون زي فيلم ذهب مع الريح أنا نفسي أكتر في الفستان بتاع البطله
نفسي في نص روحانى برده ويصاحبه صوت فيروز او منير

 
في ١٢ يناير ٢٠٠٧ في ٦:٥٢ م , Blogger 21arestoo يقول...

انا في انتظار
2

بس تعرف
هوه ده الابداع بجد
النصوص التي لم تكتب بعد

افتكرت سيلفادور دالي وانت بتقول
الرعب الأكبر لن يأتى من قيود قد تمنع)
(تدفق الحقيقة بل من وجود النص نفسه

حلو اوي البوست

 
في ١٤ يناير ٢٠٠٧ في ٢:١٥ ص , Blogger كائن العزلة الكئيب يقول...

الوردة الشودة
انحناءة عريضة
وأنا كمان شكرا
غادة الكاميليا
أكيد فى نص حيحقق أمنياتك
أرسطو
و أنا كمان منتظر 2

 
في ١٥ يناير ٢٠٠٧ في ٢:٥١ ص , Blogger أدهم الصفتى يقول...

ان أجمل الطفال هو ذلك الذى لم يولد بعد
"ناظم حكمت "

دى اول مره اتشرف بزيارة مدونتك
و مش حاتبقى آخر مره
.......
اعرف ناس كتير من العريش
أصدقاء و شعراء
و سعيد بانسان جديد من المدينه الجميله دى
شكرا

 
في ١٦ يناير ٢٠٠٧ في ٥:٣٦ م , Blogger عنتر بن غلبان يقول...

الحلو دايما حلو
طب مش تقول ياراجل كنا فرشنالك جوجل رمل...شرفت كوكب البلوجرية والله


بوركت

 
في ١٩ يناير ٢٠٠٧ في ٢:٥٧ ص , Blogger كائن العزلة الكئيب يقول...

مش هتصدق أنى أنا كمان من الناس اللى تعرفهم فى العريش لو مش مصدق أسأل عمر رياض
المهم مرورك يشرفنا و ياريت متكنش أخر مرة فعلا

 
في ١٩ يناير ٢٠٠٧ في ٢:٥٩ ص , Blogger كائن العزلة الكئيب يقول...

نسيت أقول أن التعليق اللى فوق خاص بأدهم الصفتى
و نسيت أكمل التعليق على عنتر صديقى الغالى ألف مبروك على أنك رجعت من تانى و بلاش حكاية الرمل دى خليها فلوس لو أمكن

 

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية